George Morina/pexels.com
Posiadanie własnej działalności, często brzmi jak spełnienie marzeń – brak szefa zaglądającego przez ramię, pełna decyzyjność i luźne godziny pracy. Nie każdy, przed założeniem pierwszej firmy, zdaje sobie sprawę z tego, ile wysiłku wymaga jej prowadzenie. Pomimo tego, że rzeczywistość nierzadko okazuje się bardziej surowa, niż oczekiwania, praca na własny rachunek ma wiele zalet, a wbrew obiegowej opinii, nie jest zarezerwowana wyłącznie dla nielicznych.
Podstawą zakładania działalności, powinna być dokładnie przemyślana i opracowana strategia. Każdego roku, na rynku pojawiają się setki tysięcy nowych firm. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę konkurencyjnych przedsiębiorstw, dobrą praktyką jest określenie problemu posiadanego przez potencjalnych klientów i zaproponowanie rozwiązania, za pośrednictwem konkretnych usług lub produktów. Warto również zastanowić się, co będzie stanowiło element wyróżniający ofertę i na tej podstawie rozpocząć budowanie wizerunku.
Opracowanie strategii oraz założeń wizerunkowych, to dopiero początek. Otwarcie firmy wymaga kapitału, niezbędnego do opłacenia kosztów lokalu, pracowników, materiałów lub sprzętu. Kwoty z którymi należy się liczyć, są bezpośrednio zależne od rodzaju planowanej działalności i jej zakresu. Jeżeli posiadane zaplecze finansowe nie pozwala na pokrycie wszystkich zaplanowanych wydatków, warto rozważyć możliwości zewnętrznego finansowania – dotacje z urzędu pracy, pożyczkę bankową lub pozyskiwanie inwestorów. Należy również pamiętać, o wymogach formalnych. Pozyskiwanie finansowania dla spółek, znacząco różni się od finansowania jednoosobowych działalności gospodarczych.
Na rynku, można znaleźć również wiele podmiotów oferujących pośrednictwo finansowe – banki, fundusze inwestycyjne, narodowy fundusz inwestycyjny, domy maklerskie. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie przepływu pieniędzy, pomiędzy podmiotami nadwyżkowymi a deficytowymi. W swojej ofercie mają również często, usługi z zakresu doradztwa finansowego, co może być przydatnym ułatwieniem dla początkujących przedsiębiorców.