Ocena pracowników i ich umiejętności bywa trudna, ale jednocześnie konieczna w wielu organizacjach. Dzięki niej można sprawdzić, czy osoba zatrudniona na danym stanowisku sprawdza się w swojej roli i rozwija swój potencjał, tym samym przyczyniając się do większej efektywności własnej i poprawy wyników finansowych firmy. Istnieje kilka metod, które pozwalają obiektywnie dokonać takiego rozrachunku. Zwykle tymi narzędziami dysponuje dział zarządzania zasobami ludzkimi lub jeśli go nie ma – właściciel spółki lub osoba przez niego wyznaczona. Na czym one dokładnie polegają?
Obserwacja podwładnych odbywa się według ściśle określonych kryteriów, które jak najlepiej pozwalają określić potencjał danej osoby. Jednym z przykładów jest ocena 360, która stanowi oddzielne narzędzie, wykorzystywane również jako element procesu rozwojowego lub rozmów okresowych. Kolejnym jest feedback, czyli informacja zwrotna, która zawiera przekaz, najczęściej na temat danego zadania lub wykonania bieżących obowiązków. Obejmuje zatem standardowe czynności w pracy.
O ile informacja zwrotna opiera się po prostu na wcześniej przygotowanym komunikacie, często bazującym na modelu kanapki (pozytywny zwrot, negatywna wiadomość, pozytywny zwrot), ocena 360 to najczęściej specjalny system informatyczny, który służy identyfikacji osób badanych, a także zawiera szereg dodatkowych działań, które wspólnie tworzą większy projekt, zwykle dotyczący rozwoju pracownika i poprawy efektywności jego działań na rzecz firmy.