Pompa hamulcowa to zdecydowanie jeden z kluczowych elementów układu hamulcowego w każdym pojeździe. Jest umiejscowiona za tzw. wzmacniaczem siły hamowania połączonym bezpośrednio z pedałem hamulca. Odpowiada za wytworzenie właściwego ciśnienia płynu i jego transportowanie do hamulców kół w momencie zatrzymywania się np. auta. Warto dodać, że w tego typu konstrukcje oraz inne przydatne części do pojazdów zaopatrzymy się m.in. w tym sklepie: https://www.czesci-moto.pl/k191,dla-motocykla-akcesoria-sruby-srubki-nakretki.html.
Pompa hamulcowa składa się m.in. z korpusu, pierścieni uszczelniających, tłoka, cylindra oraz wlotu i wylotu płynu. Znajduje się na niej zbiornik wyrównawczy z płynem hamulcowym, wyposażony w korek z czujnikiem oznajmiającym niski poziom cieczy — za pomocą specjalnej kontrolki umiejscowionej na tablicy rozdzielczej pojazdu. W sytuacji, gdy w trakcie jazdy lampka się zaświeci, warto zweryfikować zarówno stan klocków, jak i przewodów hamulcowych — głównie w celu potwierdzenia, czy przypadkiem nie są zbyt mocno wyeksploatowane. Warto bowiem pamiętać o tym, że wskutek codziennego użytkowania elementy te ulegają wytarciu (przede wszystkim w trakcie hamowania), co prowadzi do znacznego zwiększenia pojemności układu hamulcowego oraz do ubytku znacznej ilości płynu we wspomnianym zbiorniczku. Działanie omawianej konstrukcji jest następujące: po naciśnięciu pedału uruchamia się specjalna dźwignia, następnie dzięki jej naciskowi na obwody hamulcowe płyn inicjuje działanie tarcz, a one zatrzymują klocki. Jeśli wybieramy się do sklepu motoryzacyjnego i naszym celem jest pompa hamulcowa skuter, samochód osobowy oraz motocykl to przykładowe pojazdy, w których będziemy mogli ją zamontować.