Do badania odporności świeżo wylanego asfaltu wykorzystuje się najczęściej urządzenie, jakim jest penetrometr tłoczkowy. Jego przeprowadzenie jest konieczne do tego, aby określić jego klasę. Podczas badania bardzo ważne jest użycie trzpieni cylindrycznych, które wykonane są zgodnie z obowiązującymi normami oraz ramy ulokowanej w punkcie, który zapewnia największą możliwą stabilność. Tylko wtedy mamy pewność, że penetrometr został użyty we właściwy sposób i wynik pomiaru jest wiarygodny.
W zależności od ilości badanych próbek wykorzystuje się penetrometr jedno- lub dwustanowiskowy. Przed przystąpieniem do pomiaru trzeba pamiętać o stabilnym jego ustawieniu, zamontowaniu obciążników, trzpienia oraz czujników zegarowych. Następnie należy przygotować próbkę w specjalnych sześciennych formach i umieścić ją pod trzpieniem urządzenia. Kolejny krok to właściwe jej obciążenie przez przekręcanie koła tak długo, aż jego jego końcówka zetknie się z próbką. Wtedy zachodzi potrzeba wykonania dodatkowego połowicznego obrotu, dzięki któremu można uzyskać pierwotne obciążenie wynoszące 25N. Kolejny etap polega na ustawieniu czujnika. Ostatnią częścią badania jest ponowne przekręcenie koła, tym razem trzykrotnie, dzięki czemu osiągnięte zostanie obciążenie 500N. Po zakończonej analizie trzeba pamiętać koniecznie o przesunięciu w bok czujnika i podniesieniu obciążników oraz usunięciu próbek. Dobrej jakości penetrometr tłoczkowy powinien być wytrzymały, aby mógł służyć przez wiele lat.